Építési engedélyezési terv környezetvédelmi tervfejezete
Ingyenes ajánlatkérés 3 perc alatt
Mikor, kinek és miért van szüksége építési engedélyezési tervdokumentáció környezetvédelmi tervfejezetének készítésére?
Az egyes építéshatósági engedélyezések (pl. építési, használatbavételi, rendeltetés-változtatási, fennmaradási engedélyek) során, valamint működési engedélyek kérelmezésekor a benyújtandó dokumentációnak számos tervfejezetet kell tartalmaznia, így például környezetvédelmi tervfejezet csatolása is szükséges.
Az építési engedélyezési eljárások bizonyos eseteiben (37/2007. (XII.13.) ÖTM rendelet) a Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, mint szakhatóság működik közre és az építési engedélyezési dokumentációval egyidejűleg benyújtott környezetvédelmi tervfejezet alapján adja ki szakhatósági állásfoglalását. E tervfejezet főként az építési engedélyezési eljáráshoz kapcsolódik.
Építési engedélyezési tervdokumentáció környezetvédelmi tervfejezetének elkészítése a SZAKÉRTŐNET rendszerében
-
Az ajánlatkérő a "Építési engedélyezési terv környezetvédelmi tervfejezete" címszó alatt található - részletes szakmai tájékoztató után elérhető - online ajánlatkérő űrlap kitöltésével kérhet ajánlatot a rendszerbe regisztrált, ezen tevékenység végzésére jogosultsággal rendelkező szakértőktől. Az adatszolgáltatás során megadott adatokat az Adatvédelmi nyilatkozatunk értelmében üzleti titokként kezeljük. (lásd.: http://www.szakertonet.hu/docs?doc_id=8)
-
Minőségbiztosítási szempontból az Építési tervdokumentáció környezetvédelmi tervfejezetét készítő szakértőknek a SZAKÉRTŐNET rendszerében - a jogosultságon túlmenően - jelentős szakmai tapasztalatokkal és referenciákkal kell rendelkezniük. Az egyes szakterületekhez meghatározott felvételi kritériumokat a FELVÉTELI KRITÉRIUMOK menüpontban az ajánlatkérő is megtekintheti.
Emellett rendszerünk egyedisége, hogy a megbízás teljesítése után a megbízók az elvégzett munkájuk és a megbízás alatt tanúsított szakmai hozzáállásuk alapján szövegesen és számszerűen értékelik a szolgáltatókat, amely értékeléseket a későbbi ajánlatadások során az ajánlatkérők megtekinthetik. Így biztosítjuk az Ajánlatkérők számára a lehető legfontosabb információt az adott szolgáltatóról, ez pedig az elvégzett munka minősége. A szolgáltatók, szakértők is értékelik a megbízót, így ha a későbbiekben ismét ajánlatot kér a rendszerünkben, az ajánlatadók láthatják ezeket az értékeléseket.
-
Az ajánlatkérés beküldését követően a szakértőknek 3 naptári nap áll rendelkezésükre, hogy indikatív ajánlataikat megadják. (Indikatív abból a szempontból, hogy az ajánlatát még visszavonhatja a szakértő, amennyiben a végső szerződésben nem tudnak megállapodni az ajánlatkérővel) Ezen ajánlatadási idő alatt az ajánlatkérő és a szakértők írásban tovább egyeztethetnek az elvégzendő feladatokról, sőt indokolt esetben a szakértők ajánlatadás előtti helyszíni szemlét is kérhetnek az ajánlatkérőtől, amely előzetes helyszíni szemlének időpontját SZAKÉRTŐNET ügyfélszolgálata egyezteti le ajánlatadóval. Az ajánlat a vállalási árból, a vállalt teljesítési és fizetési határidőkből, a megbízási szerződéstervezetből, a szakértőkről készült korábbi értékelésekből és rövid szakmai ismertetőből áll.
-
Az ajánlatadási határidő elteltével a SZAKÉRTŐNET egy összefoglaló táblázat formájában kiküldi az ajánlatkérőnek a szakértők indikatív ajánlatait. Az ajánlatkérő 3 naptári napon belül feltételesen választhat a kapott indikatív ajánlatok közül. (Feltételes abból a szempontból, hogy ajánlatkérő is visszaléphet, amennyiben nem tudnak a szakértővel megállapodni a megbízási szerződés összes pontjában) Ez az idő természetesen lerövidíthető, amennyiben az ajánlatkérő rövidebb időn belül választ. Miután az ajánlatkérő elfogad egy ajánlatot, a rendszer kiküldi a - most már - megbízónak és megbízottnak egymás adatait.
-
Innentől számítva a feleknek 7 naptári nap áll rendelkezésükre, hogy a megbízási szerződés összes pontjában megállapodjanak. Ezek az egyeztetések közvetlenül a felek között, a SZAKÉRTŐNET-től függetlenül folynak. Amennyiben a feleknek sikerül a megbízási szerződésben megállapodniuk, megbízó és megbízott a SZAKÉRTŐNET rendszerében megerősíti ajánlatát, illetve ajánlat elfogadását, és a szakértői munka elkezdődhet. Abban az esetben, ha a megszabott határidőn belül egyik fél sem nyilatkozik a másik elutasításáról, a rendszer automatikusan a közöttük kötendő megbízási szerződés létrejöttét feltételezi.
Az ajánlatkérési/adási folyamat részletesebb ismertetőjét az ÁFF 3. pontjában tekinthetik meg.
Szakmai háttér információk
-
Az építési engedélyezési terv környezetvédelmi tervfejezete minden esetben kötelező, kivéve az egylakásos lakóépületet. A hatóság 21 napon belül hoz határozatot, ezt a határidőt az esetleges hiánypótlások beadásakor újra 21 nappal kell növelni. A Környezetvédelmi Felügyelőségen jelenleg 14.000 Ft az építési engedélyezési, 8500 Ft a használatbavételi engedélyezési eljárás igazgatási szolgáltatási díja.
-
A szükséges környezetvédelmi tervfejezetben a tervezett beruházásnak illetve tevékenységnek a környezet egyes elemeire (levegő, talaj, vizek) gyakorolt hatása, az ezekbe történő várható kibocsátások és a tevékenységhez kapcsolódóan a levegőtisztaság-védelem, felszín alatti és felszíni vizek védelme, talaj-, illetve termőföldvédelem, zaj- és rezgésvédelem, hulladékgazdálkodás, valamint táj- és természetvédelem kerül bemutatásra.
+6 hasznos tanács, amit egy megrendelőnek tudnia kell, mielőtt Építési engedélyezési tervdokumentáció környezetvédelmi tervfejezetének elkészítésére adna megbízást
-
Környezetvédelmi tervfejezet elkészítését olyan környezetvédelmi végzettségű szakemberek végezhetik, akik rendelkeznek Környezetvédelmi célú építmény-tervezési szakterületre (KB) szakértői jogosultsággal (104/2006. (IV. 28.) Korm. rendelet).
-
Sok esetben akár hónapokat is elhúzódhat egy építési engedélyezési eljárás, vagy akár meg is hiúsulhat a beruházás, mert a tervdokumentációk hatósághoz történő benyújtását követően derül ki, hogy a tervezett létesítmény, ill. tevékenység a 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet hatálya alá tartozik, így környezeti hatásvizsgálati és/vagy egységes környezethasználati engedélyezési eljárást is le kell folytatni.
-
Ezen probléma főleg nagyobb környezeti kockázatot jelentő technológiák alkalmazása, nagyobb létesítmények megvalósítása során várható, de minden 3 ha -nál nagyobb területet érintő használat is érintett, akár kevésbé intenzív beépítés mellett is. Ugyanilyen ökölszám a 10.000 nm2 nettó szintterület és a 300 parkolóhely létesítése (külön-külön is), mely szintén gyakran megvalósul közepes méretű kereskedelmi, szolgáltató, vagy iroda célú beruházásoknál is. Natura 2000 területen a küszöbszámok még szigorúbbak.
-
Kisebb fejlesztés esetében is tud gondot okozni a környezetvédelmi szempontok hatósági érvényesítése, mert az engedélyezési eljárás a környezetvédelmi tervfejezet benyújtásáig nem folytatódik, s ez akár 1-2 hónapos csúszást is jelenthet.
-
A kellemetlenségek elkerülhetők, ha már a terv-előkészítési vagy az építési feladat tervezési szakaszában környezetvédelmi szakértő céget von be a beruházó, vagy a tervező. Így már a tervezési folyamatok kezdetén lehetőség van megfelelően vizsgálni és kezelni a projekt várható környezeti hatásait, és az ebből fakadóan várható engedélyeztetési feladatokat.
-
Az építési tervdokumentáció mellé egy megfelelően elkészített környezetvédelmi tervfejezet, vagy egy időben elindított előzetes vizsgálati, környezeti hatásvizsgálati eljárás jelentősen rövidíthet az engedélyetetés jelentős időtartamán. Még a kezdeti szakaszban meghozott megfelelő stratégiai döntések jelentősen csökkenthetik az engedélyezés, a beruházás, vagy a későbbi üzemeltetés költségeit.