Örökségvédelmi hatástanulmány, előzetes régészeti dokumentáció környezeti vizsgálatokhoz
Ingyenes ajánlatkérés 3 perc alatt
Mikor és miért van szükség kulturális örökségvédelmi hatástanulmányra?
-
A 2001. évi LXIV tv. (Ötv.) szerint kulturális örökségünk megóvása közérdek és együttműködési kötelezettséget és közreműködési jogokat ró az állampolgárokra. Az Ötv. szerint a régészeti örökség megőrzésére tett intézkedéseknek elsősorban megelőző jellegűnek kell lennie. Az örökségvédelmi hatástanulmányt az Ötv. 66. §-ában meghatározott esetekben a településfejlesztési koncepció vagy a településrendezési eszköz megalapozó vizsgálata keretében kell elkészíteni.
-
Az örökségvédelmi hatástanulmány elkészítéséről a településfejlesztési koncepció vagy a településrendezési eszköz készíttetője köteles gondoskodni.
-
3. § (1) Az Ötv. 66. §-ában meghatározott örökségvédelmi hatástanulmány elkészítésére jogosult:
a) a régészeti szakterületi munkarész vonatkozásában kizárólag a kulturális szakértői tevékenység folytatásának feltételeiről és a kulturális szakértői nyilvántartás vezetéséről szóló miniszteri rendelet szerint régészeti részszakterületen szakértői tevékenység végzésére jogosult szakértő;
b) az, aki az örökségvédelmi hatástanulmány alapjául szolgáló tervfajta elkészítésére egyébként jogosultsággal bír;
c) Az örökségvédelmi hatástanulmányban szereplő műemléki szakterületi részeket csak az adott szakterületen felsőfokú szakirányú végzettséggel rendelkező személy készítheti.
d) az a jogi személy, amely az a), b) vagy c) pontban előírtak szerinti munkatársak részvételét az örökségvédelmi hatástanulmány elkészítésében biztosítja.
-
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet előírásai szerint a környezeti hatásvizsgálatnak (KHV) ki kell térnie a műemlékekre, műemléki területekre és régészeti örökségre is. A vizsgálat eredményeként elkészített hatástanulmányban tehát örökségvédelmi tervfejezetnek is szerepelnie kell.
-
Az örökségvédelmi hatástanulmány elkészítésének célja, hogy felderítse, felmérje településrendezéssel kapcsolatos örökségvédelmi hatásokat és javaslatot tegyen az örökségvédelmi értékek megóvására. Örökségvédelmi hatástanulmány, készítése nélkül előfordulhat, hogy egy a településen belül tervezett beruházási, fejlesztési terület kivitelezés közben kiderülő régészeti, vagy műemléki érintettsége meggátolhatja a beruházás megvalósulását, esetleg váratlan, előre nem számított régészeti feladatellátást tesz szükségessé, mely komolyan befolyásolhatja a tervezett beruházás bekerülési költségeit és megvalósíthatóságát. Régészeti lelőhely területén pl. 50 cm-t meghaladó földmunkát végezni nem lehet, a régészeti örökség emlékeit csak régészeti feltárás keretében mozdíthatók el. A régészeti lelőhelyek veszélyeztetése, megsemmisítése, akár csak részlegesen is, örökségvédelmi bírság kiszabását vonja maga után.
-
Ha a településrendezéssel kapcsolatban nem készült örökségvédelmi hatástanulmány, az engedélyezési eljárás során annak készítését az örökségvédelmi hatóság hiánypótlásként előírja, és a hatástanulmány, eredményétől függően, befolyásolhatja a tervezett beruházás, fejlesztés megvalósíthatóságát.
Megbízás adásának menete környezeti hatásvizsgálatokhoz kapcsolódó örökségvédelmi hatástanulmány, előzetes régészeti dokumentáció elkészítésére a SZAKÉRTŐNET rendszerében
-
Az ajánlatkérő a "Örökségvédelmi hatástanulmány, előzetes régészeti dokumentáció környezeti vizsgálatokhoz" címszó alatt található - részletes szakmai tájékoztató után elérhető - online ajánlatkérő űrlap kitöltésével kérhet ajánlatot a rendszerbe regisztrált, ezen tevékenység végzésére jogosultsággal rendelkező szakértőktől. Az adatszolgáltatás során megadott adatokat az Adatvédelmi nyilatkozatunk értelmében üzleti titokként kezeljük. (lásd.: http://www.szakertonet.hu/docs?doc_id=8)
-
Minőségbiztosítási szempontból az Örökségvédelmi hatástanulmányt, előzetes régészeti dokumentációt készítő szakértőknek a SZAKÉRTŐNET rendszerében - a jogosultságon túlmenően - jelentős szakmai tapasztalatokkal és referenciákkal kell rendelkezniük. Az egyes szakterületekhez meghatározott felvételi kritériumokat a FELVÉTELI KRITÉRIUMOK menüpontban az ajánlatkérő is megtekintheti.
Emellett rendszerünk egyedisége, hogy a megbízás teljesítése után a megbízók az elvégzett munkájuk és a megbízás alatt tanúsított szakmai hozzáállásuk alapján szövegesen és számszerűen értékelik a szolgáltatókat, amely értékeléseket a későbbi ajánlatadások során az ajánlatkérők megtekinthetik. Így biztosítjuk az ajánlatkérők számára a lehető legfontosabb információt az adott szolgáltatóról, ez pedig az elvégzett munka minősége. A szolgáltatók, szakértők is értékelik a megbízót, így ha a későbbiekben ismét ajánlatot kér a rendszerünkben, az ajánlatadók láthatják ezeket az értékeléseket.
-
Az ajánlatkérés beküldését követően a szakértőknek 3 naptári nap áll rendelkezésükre, hogy indikatív ajánlataikat megadják. (Indikatív abból a szempontból, hogy az ajánlatát még visszavonhatja a szakértő, amennyiben a végső szerződésben nem tudnak megállapodni az ajánlatkérővel) Ezen ajánlatadási idő alatt az ajánlatkérő és a szakértők írásban tovább egyeztethetnek az elvégzendő feladatokról, sőt indokolt esetben a szakértők ajánlatadás előtti helyszíni szemlét is kérhetnek az ajánlatkérőtől, amely előzetes helyszíni szemlének időpontját SZAKÉRTŐNET ügyfélszolgálata egyezteti le ajánlatadóval. Az ajánlat a vállalási árból, a vállalt teljesítési és fizetési határidőkből, a megbízási szerződéstervezetből, a szakértőkről készült korábbi értékelésekből és rövid szakmai ismertetőből áll.
-
Az ajánlatadási határidő elteltével a SZAKÉRTŐNET egy összefoglaló táblázat formájában kiküldi az ajánlatkérőnek a szakértők indikatív ajánlatait. Az ajánlatkérő 3 naptári napon belül feltételesen választhat a kapott indikatív ajánlatok közül. (Feltételes abból a szempontból, hogy ajánlatkérő is visszaléphet, amennyiben nem tudnak a szakértővel megállapodni a megbízási szerződés összes pontjában) Ez az idő természetesen lerövidíthető, amennyiben az ajánlatkérő rövidebb időn belül választ. Miután az ajánlatkérő elfogad egy ajánlatot, a rendszer kiküldi a - most már - megbízónak és megbízottnak egymás adatait.
-
Innentől számítva a feleknek 7 naptári nap áll rendelkezésükre, hogy a megbízási szerződés összes pontjában megállapodjanak. Ezek az egyeztetések közvetlenül a felek között, a SZAKÉRTŐNET-től függetlenül folynak. Amennyiben a feleknek sikerül a megbízási szerződésben megállapodniuk, megbízó és megbízott a SZAKÉRTŐNET rendszerében megerősíti ajánlatát, illetve ajánlat elfogadását, és a szakértői munka elkezdődhet. Abban az esetben, ha a megszabott határidőn belül egyik fél sem nyilatkozik a másik elutasításáról, a rendszer automatikusan a közöttük kötendő megbízási szerződés létrejöttét feltételezi.
-
A Megbízott az érintett területen helyszíni szemlét tart, aminek alapvető célja a területnek és környezete adottságainak, régészeti érintettségének felderítése, megismerése.
-
A szakértő összegyűjti az adattári, könyvtári, irodalmi, hatósági nyilvántartási adatokat a terület örökségvédelmi érintettségére vonatkozóan.
-
A szükséges terepmunka elvégzése után szakértő elkészíti a hatástanulmányt, amelyet hitelesítő záradékkal lát el.
Az ajánlatkérési/adási folyamat részletesebb ismertetőjét az ÁFF 3. pontjában tekintheti meg.
Szakmai háttér információk
-
A helyszíni szemlén a szakértő ellenőrzi a megrendelő által, az ajánlatkérés során megadott információkat a beruházási területről.
-
A terület művelési ágától függően (szántó, rét, legelő, erdő, beépített belterület, stb.) a helyszíni szemle által elvégzi a terület régészeti érintettségének felderítését, az esetlegesen előkerülő régészeti leleteket a helyszínen meghatározza.
-
Az összegyűjtött adattári, nyilvántartási adatokat, illetve a terepszemle adatait felhasználva meghatározza a település rendezés változásai, milyen mértékben érintik, milyen hatással vannak a területen esetlegesen található örökségi elemekre.
-
A fentiek ismeretében a szakértő meghatározza a településrendezés során elvégzendő szükséges régészeti feladatokat, azok módját, szükséges mértékét, időtartamát. Javaslatot tesz az örökségi emlék helyszínen történő megőrzésére, megóvására, amennyiben erre mód, és lehetőség van.
-
A szakértő tájékoztatja a megrendelőt, hogy a szükségesen elvégzendő feladatok elvégzésére, melyik intézmény (múzeum) az illetékes.
-
Előfordulhat, hogy a helyszíni szemle során a terület régészeti szempontból nem ellenőrizhető annak növényzettel vagy burkolattal való fedettsége miatt, de környezeti, földrajzi adottságai alapján nem zárható ki régészeti érintettsége.
-
A régészeti lelőhelyek egyes típusai (pl. temetők) azonban a szántóként művelt területen sem észlelhetők, melynek lehet oka a terület geológiai adottsága (pl: humuszvastagság, futóhomokkal elfedett egykori felszín), ezért a helyszíni szemle ezen esetekben sem hozhat eredményt, de ez még nem zárja ki a terület régészeti érintettségét.
+10 hasznos tanács, amit egy megrendelőnek tudnia kell, mielőtt környezeti vizsgálatokhoz Örökségvédelmi hatástanulmány, előzetes régészeti dokumentáció elkészítésére adna megbízást
-
Lehetőség szerint a megrendelő a helyszíni szemlén - a személyes kapcsolat kialakítása, a még esetlegesen tisztázatlan (szakmai) kérdések megbeszélése, valamint a helyszín beazonosítása végett – találkozzon a szakértővel.
-
Amennyiben a megrendelő korábban – a helyszíni szemlét megelőzően - a szakértő rendelkezésére bocsátotta helyszín beazonosításához szükséges információkat, dokumentumokat (térkép, tulajdoni lap, egyéb a tanulmánykészítés szempontjából fontos dokumentumok), úgy a helyszíni szemlén a megrendelőnek, vagy képviselőjének nem feltétlenül fontos találkozni a szakértővel.
-
Az örökségvédelmi szakértő felelőssége, hogy az örökségvédelmi hatástanulmány megfeleljen a 395/2012. (XII. 20.) Korm. rendelet mellékletében előírt tartalmi, személyi és formai követelményeknek, különös tekintettel a jogosultság szabályaira.
-
A szakértő helyszíni szemle nélkül nem készítheti el az örökségvédelmi hatástanulmányt.
-
Amennyiben az örökségvédelmi hatástanulmány vonatkozásában az eljárás során a hatóság hiánypótlást, kiegészítést kér, és amennyiben az valóban a hatástanulmánnyal kapcsolatos, úgy a szakértő köteles az elkészült tervet felülvizsgálni, a szükséges módosításokat megtenni.
-
A hatástanulmány minden példánya legyen aláírva a szakértő által.
-
A megrendelő az elkészült örökségvédelmi hatástanulmányt 10 évig tudja felhasználni az engedélyezési eljárás során.
-
A megbízó mindenképpen előre tisztázza a szakértővel a hatástanulmány átadásának körülményeit, illetve a tervkészítési költségek rendezésének lehetőségeit.
-
A hatástanulmány készítőjének nyilatkoznia kell arról, hogy a tervezett megoldás megfelel az örökségvédelmi jogszabályoknak és hatósági előírásoknak, továbbá, hogy a hatástanulmány elkészítésére jogosultsággal rendelkezik.
-
A hatástanulmánynak tartalmaznia kell a terület régészeti érintettségére vonatkozó visszakereshető adattári, nyilvántartási, könyvtári adatokat, hivatkozásokat, a felhasznált irodalom jegyzékét, biztosítania kell a terület régészeti érintettségét bizonyító valamennyi adat visszakereshetőségét.