Teljes körű környezeti vizsgálatok (előzetes vizsgálat, KHV, EKHE/IPPC)
Ingyenes ajánlatkérés 3 perc alatt
Mikor, és miért van szükség előzetes vizsgálatra, környezeti hatásvizsgálatra, illetve egységes környezethasználati engedélyre?
-
Előzetes környezeti vizsgálatot kell lefolytatni, ha a tervezett tevékenység a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 3. sz. mellékletében szerepel, tehát a környezetvédelmi hatóság döntésétől függően környezeti hatásvizsgálat köteles.
A felügyelőség a határozatában megállapítja az előzetes vizsgálat eredményét, hogy a tervezett tevékenység megvalósításából származhatnak-e jelentős környezeti hatások. Jelentős környezeti hatás feltételezése esetén a tevékenység besorolásától függően, előírja a környezeti hatástanulmány, illetve az egységes környezethasználati engedély iránti kérelem tartalmi követelményeit.
-
Minden esetben szükség van környezeti hatásvizsgálatra, ha a tervezett tevékenység szerepel a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 1.sz. mellékletében. A rendelet 3.sz. mellékletében felsorolt tevékenységek esetében a felügyelőség előzetes környezeti vizsgálatban hozott döntésétől függően szintén környezeti hatásvizsgálat lefolytatását írhatja elő.
Környezeti hatásvizsgálat alapján a környezetvédelmi felügyelőség környezetvédelmi engedélyt ad ki.
-
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 2. mellékletében felsorolt tevékenységek megkezdéséhez egységes környezethasználati engedélyre van szükség.
Egyes tevékenységek (amelyek a Korm. rendelet 1. és 2.sz mellékletében is szerepelnek) mind környezeti hatásvizsgálati kötelezettség alá (ezáltal a környezetvédelmi engedélyezési eljárás hatálya alá), mind az új szabályozás értelmében az egységes környezethasználati eljárás hatálya alá tartoznak. Ezen tevékenységek esetében a környezetvédelmi hatóság először a környezeti hatásvizsgálati eljárást folytatja le, majd - amennyiben a környezetvédelmi engedélyre való jogosultság megállapítható - dönt az egységes környezetvédelmi engedélyezési eljárás hivatalból történő megindításáról.
A környezethasználó ilyen esetekben kérheti a két eljárás összevont lefolytatását is.
Szintén egységes környezethasználati engedély kötelesek azok a tevékenységek, amelyek a Korm. rendelet 2. és 3.-as számú mellékletében egyaránt szerepelnek. Ebben az esetben, ha a tevékenység várható hatásai jelentősek, akkor környezeti hatásvizsgálat és egységes környezethasználati engedélyezési eljárás egyaránt, viszont ha a várható hatások nem jelentősek csak egységes környezethasználati engedélyezési eljárás lefolytatása szükséges.
-
Abban az esetben, ha egy meglévő létesítmény, tevékenység eddig a rendelet 1., 2., vagy 3.-as számú mellékletében szerepelt, viszont az ott megfogalmazott küszöbértékeket csak egy jelenleg tervezett módosítás, bővítés következtében lépi át, akkor a módosítást, bővítést megelőzően a hatóság a fenti pontok szerinti vizsgálatok elvégzésére, engedélyek megszerzésére kötelezi a környezethasználót, attól függően, hogy melyik mellékletben található az adott tevékenység.
A felügyelőség az e rendelet 2. számú melléklete hatálya alá tartozó (egységes környezethasználati engedély köteles tevékenységek) meglévő tevékenység esetén a környezethasználót az egységes környezethasználati engedély első ízben történő megszerzése érdekében teljes körű környezetvédelmi felülvizsgálat elvégzésére kötelezi.
Megbízás adásának menete Előzetes környezeti vizsgálat, környezeti hatásvizsgálat, valamint egységes környezethasználati engedélyezés lefolytatására a SZAKÉRTŐNET rendszerében
-
Az ajánlatkérő a "Teljes körű környezeti vizsgálatok (előzetes vizsgálat, KHV, EKHE/IPPC)" címszó alatt található - részletes szakmai tájékoztató után elérhető – online ajánlatkérő űrlap kitöltésével ajánlatot kérhet a rendszerbe regisztrált, ezen tevékenység végzésére jogosultsággal rendelkező szakértőktől. Az adatszolgáltatás során megadott adatokat az Adtavédelmi nyilatkozatunk értelmében üzleti titokként kezeljük. (lásd.: http://www.szakertonet.hu/docs?doc_id=8)
-
Minőségbiztosítási szempontból a környezeti vizsgálatokat végző szakértőknek a SZAKÉRTŐNET rendszerében - a jogosultságon túlmenően - jelentős szakmai tapasztalatokkal és referenciákkal kell rendelkezniük. Az egyes szakterületekhez meghatározott felvételi kritériumokat a FELVÉTELI KRITÉRIUMOK menüpontban az ajánlatkérő is megtekintheti.
Emellett rendszerünk egyedisége, hogy a megbízás teljesítése után a megbízók az elvégzett munkájuk és a megbízás alatt tanúsított szakmai hozzáállásuk alapján szövegesen és számszerűen értékelik a szolgáltatókat, amely értékeléseket a későbbi ajánlatadások során az ajánlatkérők megtekinthetik. Így biztosítjuk az ajánlatkérők számára a lehető legfontosabb információt az adott szolgáltatóról, ez pedig az elvégzett munka minősége. A szolgáltatók, szakértők is értékelik a megbízót, így ha a későbbiekben ismét ajánlatot kér a rendszerünkben, az ajánlatadók láthatják ezeket az értékeléseket.
-
Az ajánlatkérés beküldését követően a szakértőknek 4 naptári nap áll rendelkezésükre, hogy indikatív ajánlataikat megadják. (Indikatív abból a szempontból, hogy az ajánlatát még visszavonhatja a szakértő, amennyiben a végső szerződésben nem tudnak megállapodni az ajánlatkérővel) Ezen ajánlatadási idő alatt az ajánlatkérő és a szakértők írásban tovább egyeztethetnek az elvégzendő feladatokról, sőt környezeti hatásvizsgálat és egységes környezethasználati engedélyezés lefolytatására adott ajánlatkérés esetén a szakértők ajánlatadás előtti helyszíni szemlét kérhetnek az ajánlatkérőtől, amely előzetes helyszíni szemlének időpontját SZAKÉRTŐNET ügyfélszolgálata egyezteti le ajánlatadóval. Az ajánlat a vállalási árból, a vállalt teljesítési és fizetési határidőkből, a megbízási szerződéstervezetből, a szakértőkről készült korábbi értékelésekből és rövid szakmai ismertetőből áll.
-
Az ajánlatadási határidő elteltével a SZAKÉRTŐNET egy összefoglaló táblázat formájában kiküldi az ajánlatkérőnek a szakértők indikatív ajánlatait. Az ajánlatkérő 3 naptári napon belül feltételesen választhat a kapott indikatív ajánlatok közül. (Feltételes abból a szempontból, hogy ajánlatkérő is visszaléphet, amennyiben nem tudnak a szakértővel megállapodni a megbízási szerződés összes pontjában) Ez az idő természetesen lerövidíthető, amennyiben az ajánlatkérő rövidebb időn belül választ. Miután az ajánlatkérő elfogad egy ajánlatot, a rendszer kiküldi a - most már - megbízónak és megbízottnak egymás adatait.
-
Innentől számítva a feleknek 7 naptári nap áll rendelkezésükre, hogy a megbízási szerződés összes pontjában megállapodjanak. Ezek az egyeztetések közvetlenül a felek között, a SZAKÉRTŐNET-től függetlenül folynak. Amennyiben a feleknek sikerül a megbízási szerződésben megállapodniuk, megbízó és megbízott a SZAKÉRTŐNET rendszerében megerősíti ajánlatát, illetve ajánlat elfogadását, és a szakértői munka elkezdődhet. Abban az esetben, ha a megszabott határidőn belül egyik fél sem nyilatkozik a másik elutasításáról, a rendszer automatikusan a közöttük kötendő megbízási szerződés létrejöttét feltételezi.
-
A megbízott a rendelkezésére bocsátott információk birtokában elkészíti az megbízás tárgyát képező dokumentációt.
-
A megbízó az elkészített dokumentációt megküldi az illetékes engedélyező hatóság részére.
Az ajánlatkérési/adási folyamat részletesebb ismertetőjét az ÁFF 3. pontjában tekinthetik meg.
Szakmai háttér információk
Előzetes környezeti vizsgálat
-
Az előzetes vizsgálati dokumentáció benyújtását követően a felügyelőség hivatalában, valamint honlapján közleményt tesz közzé, amely - többek között - tartalmazza a tájékoztatást arról, hogy az érintettek hol és mikor tekinthetnek be a konzultációs kérelembe, ill. a véleményezés körülményeit.
- A hatóság a döntéshozatal előtt a környezetre gyakorolt hatás jelentőségének megítélésére, valamint a később benyújtandó engedélykérelem tartalmára vonatkozó észrevételeket érdemben vizsgálja.
Környezeti hatásvizsgálat
-
A környezeti hatásvizsgálat és egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alapján a hatóság egységes környezethasználati engedélyt ad ki.
-
A felügyelőség a kérelem benyújtását követően az eljárás megindításáról szóló értesítésével egyidejűleg a honlapján közleményt tesz közzé, amelyet legalább egy helyi lapban vagy napilapban vagy országos napilapban is megjelentet. A közzététel időtartama legalább harminc nap.
-
A hatóság a kérelem benyújtása után - a telepítés helye szerint illetékes önkormányzat területén – a kérelembe és annak mellékleteibe, a szakhatósági állásfoglalásokba és az általa kért szakértői véleményekbe, továbbá a hiánypótlásul készült dokumentációba való betekintést lehetővé teszi a benyújtásukat, illetve rendelkezésre állásukat követő - egyeztetés esetén az egyeztetést követő - nyolc napon belül az érintett nyilvánosság számára, valamint a telepítés helye szerint illetékes önkormányzat területén közmeghallgatást tart.
- A felügyelőség az érintett nyilvánosságtól kapott, a környezeti hatás szempontjából lényeges észrevételeket a szakhatóságok bevonásával érdemben megvizsgálja.
Egységes környezethasználati engedélyezés
-
A felügyelőség az egységes környezethasználati engedélyezési eljárása során, ha minden információ a rendelkezésre áll, de legkésőbb a kérelem beérkezését követő naptól számított tizenöt napon belül tájékoztatja a nyilvánosságot az eljárás megindulásáról azáltal, hogy a saját hirdetőtábláján és honlapján hirdetményt tesz közzé, valamint a tevékenység telepítési helye szerinti településen betekintést biztosít a kérelem és mellékleteibe.
-
A települési önkormányzat jegyzője a közmeghallgatáson tett észrevételeket legkésőbb a hirdetmény levételét követő öt napon belül megküldi a felügyelőségnek, amely ezeket, továbbá a közvetlenül nála benyújtott észrevételeket eljuttatja a kérelmezőnek, aki ezekre vonatkozó álláspontját a felügyelőséghez továbbítja.
-
A felügyelőség a döntéshozatal előtt a létesítmény megvalósításának környezetvédelmi feltételeire vonatkozó észrevételeket a szakhatóságok bevonásával érdemben vizsgálja.
-
Az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás szempontjából:
a) új tevékenység: a 2. számú mellékletben szereplő 2001. október 30-a után megkezdett tevékenység;
b) meglévő tevékenység: a 2. számú mellékletben szereplő 2001. október 30-a előtt megkezdett tevékenység;
+15 hasznos tanács, amit egy Megrendelőnek tudnia kell, mielőtt előzetes vizsgálatot, környezeti hatásvizsgálatot, illetve egységes környezethasználati engedélyezési eljárást folytat le
-
Az előzetes vizsgálati dokumentációt környezetvédelmi, természetvédelmi illetve tájvédelmi szakértői jogosultsággal rendelkező szakértő készítheti el.
-
Az előzetes vizsgálati dokumentációnak a 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 4. számú mellékletében foglalt tartalmi követelményeknek kell megfelelnie, amely a dokumentációt készítő felelőssége.
-
A környezetvédelmi hatóság az előzetes vizsgálat alapján hozott határozatát a dokumentáció benyújtását követő naptól számított 45 napon belül hozza meg, ha az ügyben közmeghallgatás tartása szükséges, az ügyintézési határidő két hónap.
-
A környezethasználó az előzetes vizsgálat alapján hozott határozat jogerőre emelkedését követő két éven kérheti a környezetvédelmi engedélyt vagy az egységes környezethasználati engedélyt.
-
Amennyiben Ön Környezeti hatásvizsgálatot, vagy egységes környezethasználati eljárást szeretne lefolytatni, a szakértőknek helyszíni szemlére van szükségük az ajánlatadáshoz. Ennek figyelembe vételével, az ajánlatkérő űrlap 2. oldalán kérjük, adjon meg lehetséges időintervallumot, amikor a helyszíni szemle megtartható!
-
A környezethasználó előzetes konzultációt kezdeményezhet a környezetvédelmi hatóságnál, ha a tervezett tevékenység nem az előzetes környezeti vizsgálat eredményekétől függően környezeti hatásvizsgálat köteles, vagy ha kizárólag egységes környezethasználati engedélyezési eljárás köteles.
-
A hatástanulmány egyes fejezeteit csak az arra a szakterületre (pl. levegőtisztaság-védelem, felszíni vizek védelme, talaj védelem) jogosultsággal rendelkező szakértő késztheti el.
-
Az környezeti hatástanulmánynak a 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 6. számú mellékletben foglalt tartalmi követelményeknek kell megfelelnie, amely a dokumentációt készítő felelőssége.
-
A hatásvizsgálati eljárás időtartama 90 nap.
-
A felügyelőség az ügyben rendelkezésre álló összes adat alapján dönt, és határozattal kiadja a tevékenység gyakorlásához szükséges környezetvédelmi engedélyt, amelynek érvényességi ideje általában öt év, de ettől el is térhet (egyes esetekben rövidebb lehet, illetve határozatlan időre is szólhat).
-
A felügyelőség az egységes környezethasználati engedélyezési eljárást a környezethasználó kérelmére indítja meg.
-
Az egységes környezethasználati engedély kérelem egyes fejezeteit csak az arra a szakterületre (pl. levegőtisztaság-védelem, felszíni vizek védelme, talaj védelem) jogosultsággal rendelkező szakértő késztheti el.
-
Az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás lefolytatásának határideje három hónap.
-
Az egységes környezethasználati engedély iránti kérelemnek a 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 8. számú mellékletben foglalt tartalmi követelményeknek kell megfelelnie, amely a dokumentációt készítő felelőssége.
-
Az egységes környezethasználati engedély meghatározott időre, de legalább tíz évre adható meg. Az engedélyben foglalt követelményeket és előírásokat legalább ötévente a környezetvédelmi felülvizsgálatra vonatkozó szabályok szerint felül kell vizsgálni. A felülvizsgálat ügyintézési határideje két hónap.