Munkahelyi zajmérés
Ingyenes ajánlatkérés 3 perc alatt
Mikor és miért van szükség munkaegészségügyi (munkahelyi) zajterhelés, zajexpozíció vizsgálatára, zajmérésre?
-
Hatósági (népegészségügyi, munkavédelmi) előírás a zajexpozíciónak kitett munkavállalókra vonatkozó minimális egészségi és biztonsági követelményekről szóló 66/2005. (XII.22.) EüM rendelet alapján.
-
Dolgozók kockázatelemzése a dolgozókat érő zajterhelés mértékének, és veszélyességének, a szükséges egyéni védőeszközök megállapítására.
-
Ellenőrző vizsgálat az egészségkárosodás kialakulásának megelőzésére. Munkakörtől függően a munkavállalókat zajterhelés éri, ami az emberi szervezet számára káros hatással is járhat.
-
Dolgozói zajpanasz kivizsgálása.
-
Ellenőrző vizsgálat, melynek eredménye egy kártérítési perben döntő lehet az új források miatti károsodások bizonyításában.
- Új – esetlegesen időszakos - zajforrások megjelenésekor a források miatti egészségkárosodás valószínűsíthetőségének megállapítására.
Megbízás adásának menete Munkahelyi zajmérés, zajterhelés, zajexpozíció vizsgálatának elvégzésére a SZAKÉRTŐNET rendszerében
-
Az ajánlatkérő a „Munkahelyi zajmérés” címszó alatt található - részletes szakmai tájékoztató után elérhető – online ajánlatkérő űrlap kitöltésével, ajánlatot kérhet a rendszerbe regisztrált, az adott területre akkreditált jogosultsággal rendelkező vizsgáló laboratóriumoktól. Az adatszolgáltatás során megadott adatokat az Adatvédelmi nyilatkozatunk értelmében üzleti titokként kezeljük. (lásd.: http://www.szakertonet.hu/docs?doc_id=8)
-
Minőségbiztosítási szempontból a Munkahelyi zajmérést végző laboratóriumoknak a SZAKÉRTŐNET renszerében - a jogosultságon túlmenően - jelentős szakmai tapasztalatokkal és referenciákkal kell rendelkezniük. Az egyes szakterületekhez meghatározott felvételi kritériumokat a FELVÉTELI KRITÉRIUMOK menüpontban az ajánlatkérő is megtekintheti.
Emellett rendszerünk egyedisége, hogy a megbízás teljesítése után a megbízók az elvégzett munkájuk és a megbízás alatt tanúsított szakmai hozzáállásuk alapján szövegesen és számszerűen értékelik a szolgáltatókat, amely értékeléseket a későbbi ajánlatadások során az ajánlatkérők megtekinthetik. Így biztosítjuk az ajánlatkérők számára a lehető legfontosabb információt az adott szolgáltatóról, ez pedig az elvégzett munka minősége. A szolgáltatók, szakértők is értékelik a megbízót, így ha a későbbiekben ismét ajánlatot kér a rendszerünkben, az ajánlatadók láthatják ezeket az értékeléseket.
-
Az ajánlatkérés beküldését követően a vizsgáló laboratóriumoknak 3 naptári nap áll rendelkezésükre, hogy indikatív ajánlataikat megadják. (Indikatív abból a szempontból, hogy az ajánlatát még visszavonhatja, amennyiben a végső szerződésben nem tudnak megállapodni az ajánlatkérővel) Ezen ajánlatadási idő alatt az ajánlatkérő és a vizsgáló laboratóriumok írásban tovább egyeztethetnek az elvégzendő feladatokról, sőt indokolt esetben a vizsgáló laboratóriumok ajánlatadás előtti helyszíni szemlét is kérhetnek az ajánlatkérőtől, amely előzetes helyszíni szemlének időpontját SZAKÉRTŐNET ügyfélszolgálata egyezteti le ajánlatadóval. Az ajánlat a vállalási árból, a vállalt teljesítési és fizetési határidőkből, a megbízási szerződéstervezetből, a vizsgáló laboratóriumokról készült korábbi értékelésekből és rövid szakmai ismertetőből áll.
-
Az ajánlatadási határidő elteltével a SZAKÉRTŐNET egy összefoglaló táblázat formájában kiküldi az ajánlatkérőnek a vizsgáló laboratóriumok indikatív ajánlatait. Az ajánlatkérő 3 naptári napon belül feltételesen választhat a kapott indikatív ajánlatok közül. (Feltételes abból a szempontból, hogy ajánlatkérő is visszaléphet, amennyiben nem tudnak a vizsgáló laboratóriummal megállapodni a megbízási szerződés összes pontjában) Ez az idő természetesen lerövidíthető, amennyiben az ajánlatkérő rövidebb időn belül választ. Miután az ajánlatkérő elfogad egy ajánlatot, a rendszer kiküldi a - most már - megbízónak és megbízottnak egymás adatait.
-
Innentől számítva a feleknek 7 naptári nap áll rendelkezésükre, hogy a megbízási szerződés összes pontjában megállapodjanak. Ezek az egyeztetések közvetlenül a felek között, a SZAKÉRTŐNET-től függetlenül folynak. Amennyiben a feleknek sikerül a megbízási szerződésben megállapodniuk, megbízó és megbízott a SZAKÉRTŐNET rendszerében megerősíti ajánlatát, illetve ajánlat elfogadását, és a megbízás tárgyát képező munka elkezdődhet. Abban az esetben, ha a megszabott határidőn belül egyik fél sem nyilatkozik a másik elutasításáról, a rendszer automatikusan a közöttük kötendő megbízási szerződés létrejöttét feltételezi.
-
A megbízott, előzetes egyeztetés alapján az érintett területen helyszíni szemlét tarthat, aminek alapvető célja a vizsgálandó munkahelyek és munkakörülmények megismerése. A helyszíni szemle keretében megkezdi a vizsgálatokhoz szükséges mérést.
-
A vizsgálati eredmények és az értékelés a megrendelő által kért példányszámban postázásra kerülnek a szerződésben meghatározott határidőig. (Külön kérésre fax-on, e-mailen is.)
Az ajánlatkérési/adási folyamat részletesebb ismertetőjét az ÁFF 3. pontjában tekinthetik meg.
Szakmai háttér információk
-
A helyszíni szemlén a szakértő ellenőrzi a megrendelő által, az ajánlatkérés során megadott információkat a vizsgálandó munkakörökről és a megadott zajforrásokról.
-
Az árajánlatban előzetesen kalkulált, a zajvédelmi szakvélemény készítéséhez szükséges vizsgálati pontok száma, a helyszín pontosan előre nem ismert körülmények miatt kis mértékben változhatnak.
+9 hasznos tanács, amit egy megrendelőnek tudnia kell, mielőtt Munkaegészségügyi zajmérés, zajterhelés, zajexpozíció vizsgálatának elvégzésére adna megbízást
-
Lehetőség szerint a megrendelő a helyszíni szemlén - a személyes kapcsolat kialakítása, a még esetlegesen tisztázatlan (anyagi, szakmai) kérdések megbeszélése, valamint a helyszín beazonosítása végett – találkozzon a szakértővel.
-
Amennyiben a megrendelő korábban – a helyszíni szemlét megelőzően - a szakértő rendelkezésére bocsátotta helyszín beazonosításához szükséges információkat, dokumentumokat, úgy a helyszíni szemlén a megrendelőnek, vagy képviselőjének nem feltétlenül fontos találkozni a szakértővel. A szakértő a terepi munkát el tudja végezni a megrendelő nélkül is.
-
A zajvédelmi szakértő felelőssége, hogy a zajvédelmi jegyzőkönyv megfeleljen a 66/2005. (XII.22.) EüM rendeletben előírt tartalmi és formai követelményeknek, különös tekintettel a helyszíni mérések szabályaira.
-
A szakértő helyszíni mérések nélkül nem készítheti el a zajvédelmi szakvéleményt.
-
Amennyiben a zajvédelmi szakvélemény vonatkozásában az eljárás során a hatóság hiánypótlást, kiegészítést kér, és amennyiben az valóban a zajvédelmi szakvéleménnyel kapcsolatos, úgy a szakértő köteles az elkészült szakvéleményt felülvizsgálni, a szükséges módosításokat megtenni.
-
A szabványban rögzítettnél kevesebb mérésszámmal, mérési időtartammal elkészített zajvédelmi szakvélemény hiánypótlásának felelőssége a szakértőt terheli.
-
A zajvédelmi szakvélemény minden példánya legyen aláírva a szakértő által.
-
A megrendelő az elkészült zajvédelmi szakvéleményt 5 évig tudja felhasználni hatósági és bírósági eljárások során.
-
A megbízó mindenképpen előre tisztázza a szakértővel a zajvédelmi szakvélemény átadásának körülményeit, illetve a költségek rendezésének lehetőségeit.