Közúti közlekedési zajvédelmi tervfejezet módosítása, felülvizsgálata

Ingyenes ajánlatkérés 3 perc alatt

Mikor és miért van szükség Közúti közlekedési zajvizsgálat elkészítésére?

  1. A környezeti hatásvizsgálati (KHV) és az egységes környezethasználati engedélyezési (EKHE/IPPC) eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 1. számú mellékletében szereplő környezeti hatásvizsgálat köteles tevékenységek esetében (különös tekintettel a 37. pontban szereplő közutak és közforgalom elől el nem zárt magánutakra) szükséges a 6. számú mellékletben előírt, a környezeti hatástanulmány általános tartalmi követelményeiben megfogalmazott zaj, mint hatótényező vizsgálata, a dokumentáció zajvédelmi tervfejezetének elkészítése.
     
  2. A vonatkozó határértékeket a környezeti zaj- és rezgésterhelési határértékek megállapításáról szóló 27/2008. (XII. 3.) KvVM-EüM együttes rendelet 3. melléklete tartalmazza.
     
  3. A távlati forgalomnagyság alatt a közlekedési létesítmény tervezésének évéhez képest 15 év múlva előrebecsült forgalom nagysága értendő.
     
  4. Meglévő közlekedési útvonal, vagy létesítmény korszerűsítése, útkapacitás bővítése utáni állapotra legalább a változást megelőző zajterhelést kell követelménynek tekinteni, ha a változást megelőző állapotra vonatkozó számítások, vagy mérések a határérték túllépését igazolják.
     
  5. A környezetvédelmi hatóság a zajvédelmi követelmények ellenőrzése érdekében mérést, számítást, vizsgálatot végezhet vagy végeztethet, illetve mérés, számítás végzésére kötelezheti a zajforrás üzemeltetőjét.
     
  6. A közúti közlekedéstől származó zajkibocsátás jelen korunkban előforduló legsúlyosabb zajprobléma, amely a lakosság jelentős részét érinti, ezért a környezetvédelmi hatóság fokozottan figyeli a beruházások közlekedési zajvédelmi vonatkozásait.



Megbízás adásának menete a Környezeti vizsgálatok közúti közlekedési zajvédelmi tervfejezete módosításának, felülvizsgálatának elkészítésére a SZAKÉRTŐNET rendszerében

  1. Az ajánlatkérő a "Közúti közlekedési zajvédelmi tervfejezet módosítása, felülvizsgálata" címszó alatt található - részletes szakmai tájékoztató után elérhető - online ajánlatkérő űrlap kitöltésével kérhet ajánlatot a rendszerbe regisztrált, ezen tevékenység végzésére jogosultsággal rendelkező szakértőktől. Az adatszolgáltatás során megadott adatokat az Adatvédelmi nyilatkozatunk értelmében üzleti titokként kezeljük. (lásd.: http://www.szakertonet.hu/docs?doc_id=8)
     
  2. Minőségbiztosítási szempontból a Közúti közlekedési zajvédelmi tervfejezet módosítását, felülvizsgálatát végző szakértőknek a SZAKÉRTŐNET rendszerében - a jogosultságon túlmenően - jelentős szakmai tapasztalatokkal és referenciákkal kell rendelkezniük. Az egyes szakterületekhez meghatározott felvételi kritériumokat a FELVÉTELI KRITÉRIUMOK menüpontban az ajánlatkérő is megtekintheti.
    Emellett rendszerünk egyedisége, hogy a megbízás teljesítése után a megbízók az elvégzett munkájuk és a megbízás alatt tanúsított szakmai hozzáállásuk alapján szövegesen és számszerűen értékelik a szolgáltatókat, amely értékeléseket a későbbi ajánlatadások során az ajánlatkérők megtekinthetik. Így biztosítjuk az ajánlatkérők számára a lehető legfontosabb információt az adott szolgáltatóról, ez pedig az elvégzett munka minősége. A szolgáltatók, szakértők is értékelik a megbízót, így ha a későbbiekben ismét ajánlatot kér a rendszerünkben, az ajánlatadók láthatják ezeket az értékeléseket.

     
  3. Az ajánlatkérés beküldését követően a szakértőknek 3 naptári nap áll rendelkezésükre, hogy indikatív ajánlataikat megadják. (Indikatív abból a szempontból, hogy az ajánlatát még visszavonhatja a szakértő, amennyiben a végső szerződésben nem tudnak megállapodni az ajánlatkérővel) Ezen ajánlatadási idő alatt az ajánlatkérő és a szakértők írásban tovább egyeztethetnek az elvégzendő feladatokról, sőt indokolt esetben a szakértők ajánlatadás előtti helyszíni szemlét is kérhetnek az ajánlatkérőtől, amely előzetes helyszíni szemlének időpontját SZAKÉRTŐNET ügyfélszolgálata egyezteti le ajánlatadóval. Az ajánlat a vállalási árból, a vállalt teljesítési és fizetési határidőkből, a megbízási szerződéstervezetből, a szakértőkről készült korábbi értékelésekből és rövid szakmai ismertetőből áll.
     
  4. Az ajánlatadási határidő elteltével a SZAKÉRTŐNET egy összefoglaló táblázat formájában kiküldi az ajánlatkérőnek a szakértők indikatív ajánlatait. Az ajánlatkérő 3 naptári napon belül feltételesen választhat a kapott indikatív ajánlatok közül. (Feltételes abból a szempontból, hogy ajánlatkérő is visszaléphet, amennyiben nem tudnak a szakértővel megállapodni a megbízási szerződés összes pontjában) Ez az idő természetesen lerövidíthető, amennyiben az ajánlatkérő rövidebb időn belül választ. Miután az ajánlatkérő elfogad egy ajánlatot, a rendszer kiküldi a - most már - megbízónak és megbízottnak egymás adatait.
     
  5. Innentől számítva a feleknek 7 naptári nap áll rendelkezésükre, hogy a megbízási szerződés összes pontjában megállapodjanak. Ezek az egyeztetések közvetlenül a felek között, a SZAKÉRTŐNET-től függetlenül folynak. Amennyiben a feleknek sikerül a megbízási szerződésben megállapodniuk, megbízó és megbízott a SZAKÉRTŐNET rendszerében megerősíti ajánlatát, illetve ajánlat elfogadását, és a szakértői munka elkezdődhet. Abban az esetben, ha a megszabott határidőn belül egyik fél sem nyilatkozik a másik elutasításáról, a rendszer automatikusan a közöttük kötendő megbízási szerződés létrejöttét feltételezi.
     
  6. A megbízott az érintett területen helyszíni szemlét tart, aminek alapvető célja a létesítmény és zajtól védendő környezetének zajvédelmi adottságainak megismerése.
     

Az ajánlatkérési/adási folyamat részletesebb ismertetőjét az ÁFF 3. pontjában tekinthetik meg.


Szakmai háttér információk

  1. A helyszíni szemlén a szakértő ellenőrzi a megrendelő által, az ajánlatkérés során megadott információkat a vizsgálandó zajtól védendő terület nagyságáról, annak elhelyezkedéséről, a tervezett vagy meglévő létesítményről.
     
  2. A zajvizsgálat (műszeres mérés, vagy akusztikai számítás) elvégzése érdekében szükséges az érintett lakossággal történő kapcsolatfelvétel.
     
  3. A műszer(ek) szabvány szerinti, valamint biztonságos és zavartalan elhelyezése, működtetése érdekében a zajtól védendő homlokzatok megközelítése lakossági együttműködéssel lehetséges.

 

A 10 hasznos tanács arról szól, hogy mire érdemes odafigyelni a megbízóknak, ha az adott űrlapra kérnek ajánlatot. Milyen trükkök vannak, amikre fel kell készülnie, miket érdemes elkerülnie, mivel szoktak esetleg visszaélni, milyen kérdéseket kell mindig feltenni stb. Mindezeket űrlaponként kell megadni, és természetesen a szerződéstervezetben ki kell ezekre térni.

+10 hasznos tanács, amit egy megrendelőnek tudnia kell, mielőtt környezeti vizsgálatokhoz kapcsolódó Közúti közlekedési zajvédelmi tervfejezet módosításának, felülvizsglatának elvégzésére adna megbízást

  1. Lehetőség szerint a megrendelő a helyszíni szemlén - a személyes kapcsolat kialakítása, a még esetlegesen tisztázatlan (anyagi, szakmai) kérdések megbeszélése, valamint a helyszín beazonosítása végett – találkozzon a szakértővel.
     
  2. Amennyiben a megrendelő korábban – a helyszíni szemlét megelőzően - a szakértő rendelkezésére bocsátotta helyszín beazonosításához szükséges információkat, dokumentumokat (térkép, tulajdoni lap, egyéb a terv készítés szempontjából fontos dokumentumok), úgy a helyszíni szemlén a megrendelőnek, vagy képviselőjének nem feltétlenül fontos találkozni a szakértővel. A szakértő a terepi munkát el tudja végezni a megrendelő nélkül is.
     
  3. A zajvédelmi szakértő felelőssége, hogy a közlekedési zajvédelmi hatásvizsgálat megfeleljen a straégiai zajtérképek, valamint az intézkedési tervek készítésének részletes szabályairól szóló 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet 2. és/vagy 3. számú mellékletében, továbbá az MSZ ISO 1996-2: 2009 szabványban (Akusztika. A környezeti zaj leírása, mérése és értékelése. 2. rész: A környezeti zajszintek meghatározása.) előírt tartalmi és formai követelményeknek, különös tekintettel a műszeres mérés szabályaira.
     
  4. A szakértő helyszíni szemle nélkül nem készítheti el a közlekedési zajvédelmi hatásvizsgálatot.
     
  5. Amennyiben a közlekedési zajvédelmi hatásvizsgálat vonatkozásában az eljárás során a hatóság hiánypótlást, kiegészítést kér, és amennyiben az valóban a közlekedési zajvédelmi hatásvizsgálattal kapcsolatos, úgy a szakértő köteles az elkészült tervet felülvizsgálni, a szükséges módosításokat megtenni.
     
  6. A jogszabályban rögzítettnél kevesebb mintaszámmal (adott vizsgálati ponton végzett mérések/számítások száma) elkészített közlekedési zajvédelmi hatásvizsgálat hiánypótlásának felelőssége a szakértőt terheli.
     
  7. A szakértő által átadott közlekedési zajvédelmi hatásvizsgálat egyik példányának tartalmaznia kell, az eredeti helyszíni vizsgálati jegyzőkönyveket.
     
  8. A közlekedési zajvédelmi hatásvizsgálat minden példánya legyen aláírva a szakértő által.
     
  9. A megrendelő az elkészült közlekedési zajvédelmi hatásvizsgálatot 2 évig tudja felhasználni az engedélyezési eljárás során.
     
  10. A megbízó mindenképpen előre tisztázza a szakértővel a hatásvizsgálat átadásának körülményeit, illetve a készítési költségek rendezésének lehetőségeit.

     

Ingyenes ajánlatkérés 3 perc alatt