Munkavédelmi kockázatértékelés
Ingyenes ajánlatkérés 3 perc alatt
Mikor és miért van szükség Munkavédelmi kockázatértékelés, kockázatbecslés elkészítésére?
-
A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (Mvt.) 1998. január 1-jétől hatályos módosítása (54. § (2) bekezdés) óta minden munkáltatónak (ahol szervezett munkavégzés folyik), rendelkeznie kell munkavédelmi szempontú kockázatértékeléssel, amelyben minőségileg vagy szükség esetén mennyiségileg (mérésekkel) meghatározásra kerül a munkavállalókat érő valamennyi terhelő hatás és azok ellenében hozott kockázatcsökkentő intézkedések. A Munkavédelmi kockázatbecslésnek természetesen a dolgozókat érő baleseti veszélyforrásokra és a foglalkozási megbetegedéshez vezető ártalmakra is ki kell térni.
-
A vizsgálat és a Munkavédelmi kockázatértékelés célja egy olyan hatékony intézkedési rendszer összeállítása, meghatározása, amellyel megelőzhetők a munkabalesetek és a foglalkozással összefüggésbe hozható megbetegedések, továbbá ezen felül a dolgozók munkavégző képességét tartósan megóvhatjuk.
-
Egy jól képzett munkavállaló a vállalkozás egyik legfőbb értéke, ő az aki értéket állít elő és ezáltal hasznot termel a munkáltatónak. Egy apróságból adódó baleset, akár több hétre is betegállományba kényszerítheti a dolgozót, aki így sem hasznot nem termel, de még a munkáltatónak extra kiadásokat is jelenthet. Súlyosabb esetben ezek a költségek exponenciálisan növekedhetnek.
-
Természetesen az ellenőrző hatóságoknak is meg kell felelnünk a törvény előírásainak a betartásával, ellenkező esetben jelentős bírságtétellel (50.000-10.000.000.HUF) súlytják a munkáltatót, akit a bírság kiszabása mellett köteleznek a szükséges dokumentáció elkészítésére.
Munkavédelmi kockázatértékelés, kockázatbecslés elkészítésének menete a SZAKÉRTŐNET rendszerében
-
Az ajánlatkérő a "Munkavédelmi kockázatértékelés" címszó alatt található - részletes szakmai tájékoztató után elérhető - online ajánlatkérő űrlap kitöltésével kérhet ajánlatot a rendszerbe regisztrált, ezen tevékenység végzésére jogosultsággal rendelkező szakértőktől. Az adatszolgáltatás során megadott adatokat az Adatvédelmi nyilatkozatunk értelmében üzleti titokként kezeljük. (lásd.: http://www.szakertonet.hu/docs?doc_id=8)
-
Minőségbiztosítási szempontból a Munkavédelmi kockázatértékelést, kockázatbecslést készítő szakértőknek a SZAKÉRTŐNET rendszerében - a jogosultságon túlmenően - jelentős szakmai tapasztalatokkal és referenciákkal kell rendelkezniük. Az egyes szakterületekhez meghatározott felvételi kritériumokat a FELVÉTELI KRITÉRIUMOK menüpontban az ajánlatkérő is megtekintheti.
Emellett rendszerünk egyedisége, hogy a megbízás teljesítése után a megbízók az elvégzett munkájuk és a megbízás alatt tanúsított szakmai hozzáállásuk alapján szövegesen és számszerűen értékelik a szolgáltatókat, amely értékeléseket a későbbi ajánlatadások során az ajánlatkérők megtekinthetik. Így biztosítjuk az ajánlatkérők számára a lehető legfontosabb információt az adott szolgáltatóról, ez pedig az elvégzett munka minősége. A szolgáltatók, szakértők is értékelik a megbízót, így ha a későbbiekben ismét ajánlatot kér a rendszerünkben, az ajánlatadók láthatják ezeket az értékeléseket.
-
Az ajánlatkérés beküldését követően a szakértőknek 3 naptári nap áll rendelkezésükre, hogy indikatív ajánlataikat megadják. (Indikatív abból a szempontból, hogy az ajánlatát még visszavonhatja a szakértő, amennyiben a végső szerződésben nem tudnak megállapodni az ajánlatkérővel) Ezen ajánlatadási idő alatt az ajánlatkérő és a szakértők írásban tovább egyeztethetnek az elvégzendő feladatokról, sőt indokolt esetben a szakértők ajánlatadás előtti helyszíni szemlét is kérhetnek az ajánlatkérőtől, amely előzetes helyszíni szemlének időpontját SZAKÉRTŐNET ügyfélszolgálata egyezteti le ajánlatadóval. Az ajánlat a vállalási árból, a vállalt teljesítési és fizetési határidőkből, a megbízási szerződéstervezetből, a szakértőkről készült korábbi értékelésekből és rövid szakmai ismertetőből áll.
-
Az ajánlatadási határidő elteltével a SZAKÉRTŐNET egy összefoglaló táblázat formájában kiküldi az ajánlatkérőnek a szakértők indikatív ajánlatait. Az ajánlatkérő 3 naptári napon belül feltételesen választhat a kapott indikatív ajánlatok közül. (Feltételes abból a szempontból, hogy ajánlatkérő is visszaléphet, amennyiben nem tudnak a szakértővel megállapodni a megbízási szerződés összes pontjában) Ez az idő természetesen lerövidíthető, amennyiben az ajánlatkérő rövidebb időn belül választ. Miután az ajánlatkérő elfogad egy ajánlatot, a rendszer kiküldi a - most már - megbízónak és megbízottnak egymás adatait.
-
Innentől számítva a feleknek 7 naptári nap áll rendelkezésükre, hogy a megbízási szerződés összes pontjában megállapodjanak. Ezek az egyeztetések közvetlenül a felek között, a SZAKÉRTŐNET-től függetlenül folynak. Amennyiben a feleknek sikerül a megbízási szerződésben megállapodniuk, megbízó és megbízott a SZAKÉRTŐNET rendszerében megerősíti ajánlatát, illetve ajánlat elfogadását, és a szakértői munka elkezdődhet. Abban az esetben, ha a megszabott határidőn belül egyik fél sem nyilatkozik a másik elutasításáról, a rendszer automatikusan a közöttük kötendő megbízási szerződés létrejöttét feltételezi.
-
A megbízó által kiválasztott szakértő az érintett munkahelyen helyszíni szemlét tart, a dolgozóktól, munkahelyi vezetőktől információt gyűjt az általuk végzett feladatokról, a munkahelyen előforduló veszélyes anyagok használatának módjáról, az alkalmazott gépekről.
-
A szakértő a munkahelyi vizsgálatok végzése során egyes fizikai kémiai, vagy biológiai paraméterek részletes elemzését, mérését tarthatja szükségesnek.
-
A laboratóriumi eredmények ismeretében a szakértő elkészíti a Munkavédelmi kockázatértékelésit, kockázatbecslést.
Az ajánlatkérési/adási folyamat részletesebb ismertetőjét az ÁFF 3. pontjában tekinthetik meg.
Szakmai háttér információk
-
A helyszíni szemlén a szakértő ellenőrzi a megrendelő által, az ajánlatkérés során megadott információkat.
-
A kockázatértékelést alapvetően 4 szempont szerint kell elvégezni:
a. Munkahelyekre (munkakörnyezeti hatásokra)
b. Veszélyes anyagokra
c. Gépekre
d. Dolgozókat érő hatásokra
-
Előfordulhat bizonyos esetekben, hogy célszerűbb egy adott technológiai folyamatot elemezni, de ilyen esetben is a feljebb rézletezett szempontokat vizsgálni kell. Előfordulhat ilyen, például építőipari munkafolyamatok kockázatainak meghatározásakor, vagy egy gyártó-géplánc veszélyforrásainak megállapításakor.
-
A kockázatértékelés a Munkavédelmi törvény szerint munkabiztonsági és foglalkozásegészségügyi szaktevékenységnek minősül. Ez azt jelenti, hogy a szakértőnek a Megbízó foglalkozás egészségügyi szolgáltatójával együtt kell működnie a folyamat során, és a foglalkozás egészségügyi szakembernek is jóvá kell hagynia az anyagot.
-
A dokumentum fontos talán legfontosabb része az intézkedési terv összeállítása. Az intézkedési tervnek egy praktikus, megvalósítható, ellenőrízhető és rendszerbe (pl: Munkavédelmi szabályzatba) illeszthető anyagnak kell lennie. Az intézkedésekhez a legtöbb esetben felelőst és teljesítési határidőt kell társítani.
-
A kockázatértékelést felül kell vizsgálni, ha a munkáltatónál bekövetkezett változások a kockázati szintek jelentős változását eredményezik, de legalább 3 évente meg kell ismételni.
A 10 hasznos tanács arról szól, hogy mire érdemes odafigyelni a megbízóknak, ha kockázatétékelésre kérnek ajánlatot. Milyen trükkök vannak, amikre fel kell készülnie, miket érdemes elkerülnie, mivel szoktak esetleg visszaélni, milyen kérdéseket kell mindig feltenni stb. Mindezeket űrlaponként kell megadni, és természetesen a szerződéstervezetben ki kell ezekre térni.
+10 hasznos tanács, amit egy megrendelőnek tudnia kell, mielőtt Munkavédelmi kockázatértékelés, kockázatbecslés elkészítésére adna megbízást
-
Munkavédelmmi kockázatértékelést látatlanban, csak telefonon történő egyeztetések alapján soha ne végeztessen.
-
Minden esetben győződjünk meg a kockázatelemzést végző személy szakmai alkalmasságáról, például nézzünk utána a Mérnök kamarai jogosultságának vagy kérjük be a végzettségét igazoló oklevelet.
-
A kockázatértékeléshez esetenként jelentős mennyiségű dokumentum átvizsgálása szükséges. A szakanyagoknak magyar nyelven kell rendelkezésre állniuk, amennyiben ezek nem állnak rendelkezésre, vagy idegen nyelvű anyagok a szakértő munkáját jelentősen megnehezítheti. Erre érdemes előre felhívni a szakértő figyelmét.
-
A Munkáltatónál bekövetkezett balesetek sok hasznos információra hívhatják fel a szakértő figyelmét, ezért a baleseti jegyzőkönyvekhez biztosítsunk hozzáférést.
-
A kockázatértékelés a Munkavédelmi törvény szerint munkabiztonsági és foglalkozásegészségügyi szaktevékenységnek minősül. Ez azt jelenti, hogy a szakértőnek a Megbízó foglalkozás egészségügyi szolgáltatójával együtt kell működnie a folyamat során, és a foglalkozás egészségügyi szakembernek is jóvá kell hagynia az anyagot.
-
A kockázatértékelés tartalmi elemeit alapvetően Munkavédelmi törvény és még néhány ágazati jogszabály határozza meg, de formailag, az alkalmazott módszer tekintetében nem tartalmaznak követelményeket. A kockázatértékelést megelőzően érdemes tájékozódni a forma és a módszer felől, ezek a későbbiekben jelentősen meghatározhatják a dokumentum alkalmazhatóságát.
-
Az egyes területeken a Munkavédelmi törvényen túl további jogszabályok is tartalmaznak a kockázatértékelésre vonatkozó követelményeket: Veszélyes anyagok tekintetében: 25/2000 (IX.30.) EüM rendelet; Biológiai kockázatok: 61/1999. (XII. 1.) EüM rendelet; Egyéni védőeszközök kockázatai: 65/1999. (XII. 22.) EüM rendelet
-
Amennyiben a Hatóság kötelezi a Munkáltatót a kockázatértékelés elvégzésére, a Határozatban szereplő határidő előtt, időben 2-3 héttel el kell kezdeni a felkészülést, ellenkező esetben a felmérés, vagy a dokumentáció felületes lehet.
-
A kockázatfelmérő csapat részére a lehető legtöbb információt adjuk meg az egyes témakörökben, annál pontosabb lehet a elkészült anyag.
-
Az egyes munkakörök vizsgálatánál javasolt a tapasztalt, a szakmában járatos szakembert kijelölni a riportokhoz, kérdőívek kitöltéséhez.